Boekrecensies als wetenschapper (2010-2014)

Terwijl ik aan mijn onderzoek werkte, heb ik een aantal keer een boekrecensie geschreven voor een wetenschappelijk tijdschrift. In de redactie van dergelijke tijdschriften zitten wetenschappers, en geen journalisten. Dat is te merken. Aan recensies worden niet bepaald hoge eisen gesteld – soms is een gepubliceerde recensie helaas niet meer dan een saaie opsomming van de onderwerpen die er in achtereenvolgende hoofdstukken besproken worden.

Kaft van In de Greep van TechnologieZelf heb ik er altijd naar gestreefd een prettig leesbare recensie te schrijven waarin het boek ook echt geëvalueerd wordt. Mijn recensie van het boek In de Greep van Technologie, getiteld Autonomer én Afhankelijker, is een geslaagd voorbeeld. Het is gepubliceerd in het tijdschrift Sociologie en de wetenschapper die voor dat tijdschrift de boekrecensies afhandelde, was destijds aangenaam verrast. Mijn recensie gaf hem, zei hij, bijna het gevoel het boek zelf gelezen te hebben. Voor een ander artikel, over 4 boeken over de ‘capability’ benadering, werd ik genomineerd voor de essayprijs 2011 van de Academische Boekengids.

Recenseren is iets wat ik met veel plezier deed, en ik hou mijn ogen dan ook open voor andere plekken waar ik in de toekomst eventueel boekrecencies kan publiceren.

Hieronder een overzicht van de andere boeken waarover ik een recensie heb geschreven voor een wetenschappelijke tijdschriften. Helaas zijn die tijdschriften meestal nog niet openbaar toegankelijk (hoewel open access tegenwoordig steeds meer terrein wint).