site logo

Ilse Oosterlaken

All-rounder in de academische wereld

Onderzoekswebsites | Wetenschapscommunicatie | Academische Ondersteuning

Onderzoekswebsites
Wetenschapscommunicatie
Academische Ondersteuning

Ir.-opleiding Techniek & Maatschappij (1994-2001)

De keuze voor de 4-jarige ir.-opleiding Techniek & Maatschappij (TEMA) was, zo realiseer ik me pas veel later, eigenlijk de ultieme non-keuze. Op de middelbare school vond ik alle vakken leuk en ik was ook in alle vakken goed. Met deze studie kon ik iets doen met mijn beta-vakken, maar ook met mijn maatschappelijke interesses. Toen me duidelijk werd dat ik binnen die studie bouwkunde als technische richting kon kiezen, en ik de maquettewerkplaats bezocht waar aankomend architecten al knutselend hun ontwerp tot leven lieten komen, was mijn keuze snel gemaakt. Leuk, kon ik ook nog eens een beetje creatief bezig zijn! Dankzij het handwerk- / hobbyzaakje aan huis van mijn moeder wist ik dat ik daar ook veel plezier aan kon beleven.

De TEMA-opleiding bestaat tegenwoordig niet meer in de vorm waarin ik hem destijds gevolgd heb. Op een gegeven moment is deze opleiding omgevormd tot ‘technische innovatiewetenschappen’ (als Commissaris Onderwijs van studievereniging Intermate heb ik daar zelf nog aan bijgedragen). Uit de flyer van de TEMA opleiding destijds:

Als TEMA-ingenieur stem je technologie af op de gebruikers in de maatschappij. Je uitgangspunt is daarom een technische specialisatie: Bouwkunde, Scheikunde, Natuurkunde, Electrotechniek of Informatica. Je krijgt daarnaast binnen je opleiding mensgerichte vakken, als economie, recht, communicatie, gedragswetenschappen en internationale samenwerking. Na het basisprogramma van twee jaar kun je dat specialiseren naar bijvoorbeeld gebruikersonderzoek, technologiebeleid of internationale overdracht van technologie.

[…] De combinatie van een technische keuze met een mensgerichte specialisatie maakt dat je als TEMA-ingenieur een multi-specialist bent. Enerzijds heb je een stevige technische bagage, anderzijds verleg je de grenzen van dat technische vakgebied, omdat je de mens centraal stelt. Ook later in je werk.

Voor mij was het vanaf het begin af aan duidelijk dat ik de specialisatie Technologie & Ontwikkelingskunde wilde doen.